Wat is de Brand Gap?
De term Brand Gap is afkomstig van de Amerikaanse branding guru Marty Neumeier uit zijn boek The Brand Gap. In zijn woorden:
Strategie en creativiteit zijn in de meeste bedrijven door een kloof van kilometers breed van elkaar gescheiden. Aan de ene kant staan de strategen en marketeers die de voorkeur geven aan denken met de linkerhersenhelft (analytisch, logisch, lineair, concreet, numeriek, verbaal). Aan de andere kant staan de ontwerpers en creatievelingen die de voorkeur geven aan denken met de rechterhersenhelft. Intuïtief, emotioneel, ruimtelijk, visueel, fysiek.
Eenvoudig gezegd weet de linkerhersenhelft niet altijd wat de rechterhersenhelft doet. Waar er sprake is van een kloof tussen strategie en creativiteit, tussen logica en magie, ontstaat er een Brand Gap.
”Whenever there's a rift between strategy and creativity, there's a brand gap.
Marty Neumeier, schrijver van The Brand Gap
Signalen dat je te maken hebt met een Brand Gap
Hoe weet je of jouw organisatie te maken heeft met een brand gap? Wellicht herken je een paar van de volgende signalen:
- Management vindt dat de marketing en communicatie blijft hangen in dikke slidedecks en mooie woorden.
- Negatieve klantfeedback: Klachten die niet overeenkomen met je merkbelofte.
- Dalende merkloyaliteit: Klanten keren niet terug of stappen over naar concurrenten.
- Inconsistente communicatie: Verschillende boodschappen op verschillende kanalen.
- Ontevreden medewerkers: Intern leeft het merk niet of wordt het niet begrepen.
- Lage betrokkenheid op sociale media: Je content resoneert niet met je doelgroep.
Deze signalen wijzen op een discrepantie tussen wat je belooft en wat je daadwerkelijk levert.
De waarde van het (h)erkennen
Door te onderzoeken waar de perceptie afwijkt van de belangrijkste merkstrategische vragen ontdek je waar de daadwerkelijke waarde scheef loopt met de verwachtingen.
Daar kun je met een merkstrategie gerichte acties ondernemen om de kloof te dichten. Want dat leidt tot:
- Afstemming met management: alle MT-leden zien en begrijpen de waarde van het uitlijnen;
- Betere merkafstemming: Je merkidentiteit sluit beter aan bij de klantbeleving;
- Verhoogde merkwaarde: Een consistent merk bouwt vertrouwen en loyaliteit op;
- Effectievere marketing: Gerichte communicatie die resoneert met je doelgroep;
- Sterkere interne merkcultuur: Medewerkers begrijpen en dragen het merk uit.
Wat levert het overbruggen van een brand gap mij op?
Om een Brand Gap te overbruggen is dus een sterke merkstrategie de oplossing. Deze strategie stelt je instaat een brug tussen bedrijf en marketing te slaan zodat er een betekenisvol fundament ligt om waarde toe te voegen aan het bedrijf én richting de klant.
Dit betekent voor het bedrijf
Met een merkstrategie verbindt je dus bedrijfsdoelstellingen en betekenis met elkaar én je beschikt over verschillende hefbomen om de toekomstige richting te bepalen en te sturen. De verbeter je de ontwikkeling van de cultuur van de organisatie dat helpt bij het werven en behouden van personeel. De geldelijke waarde van het bedrijf zal toenemen.
Dit betekent voor de klant
Een sterke merkstrategie zorgt ervoor dat elk klantcontactmoment, van website tot klantenservice, dezelfde waarden en beloftes uitdraagt. Wanneer dit niet het geval is, ontstaat er verwarring, verlies je vertrouwen en haken klanten af.
Dit betekent voor de markt
Een sterke merkstrategie bevat ook een unieke positionering dat je los zet van je concurrentie. Een duidelijke positie waarin jouw potentiële klant de waarde herkent en voor jou zal kiezen.
Tot slot
Het overbruggen van de brand gap is geen eenmalige actie, maar een continu proces van luisteren, leren en aanpassen.
Zie dit proces als het ontstaan van jullie geloof, jullie eco-systeem ontwikkelt naar de visie van jouw organisatie. Door zo bewust (in- en extern) te werken aan merkconsistentie en klantgerichtheid, bouw je aan een prachtig ontworpen organisatie dat vertrouwen wekt en relevant blijft in een veranderende markt.