Weet waarde te creëren voor het bedrijf én het merk.
Merkstrateeg & consultant
ROBIN
VEURINK
Verenig je leiderschapsteam
Ik verenig jouw leiderschapsteam rond een duidelijke visie waar je voor staat, waarom je bestaat en waarom dit er toe doet.
Lijn het merk uit
Haal mij naar binnen voor het oplossen voor verschillende vragen die een strategische aanpak nodig hebben. De antwoorden op de grote vragen leggen we samen bloot.
Wees onderscheidend
Alles is erop gericht om dat ene verschil om de juiste redenen te maken. Zo creëren we eigen plek in de markt en kunnen we een eigen cultuur ontwikkelen.
”Bij branding heb je twee opties: of jij bepaalt je merkidentiteit,
Robin VeurinkMerkstrateeg & consultant
of anderen doen dat voor je.
Het merk als hefboom: van betekenis naar beweging
Sterke organisaties hebben één gemeenschappelijke kracht: een merk dat werkt als hefboom. Niet als logo of campagne, maar als betekenisgevend systeem dat richting geeft aan keuzes, gedrag en groei. Ik help CEO’s om die betekenis scherp te ontwerpen en vervolgens uit te lijnen met bedrijfs- en marketingdoelstellingen, zodat merk, strategie en uitvoering één verhaal worden.
Branding geeft betekenis aan je merk. Wanneer jij en je medewerkers naar jouw organisatie kunnen kijken als een merk, dan is de ontwikkeling van je merk gestart.
Als je je leiders op dezelfde lijn wil krijgen om consistent vanuit elke afdeling aan je merk te bouwen moeten zij allemaal weten:
- Waarom je doet wat je wat je doet;
- Wat je doet;
- Waarom dit er toe doet;
- Voor wie je dit doet;
- Hoe willen we winnen.
Dan zijn mijn benadering van de merkstrategie, consultancy en advies voor jou.
Mijn aanpak past bij organisaties en start-ups die een verschil willen maken in de markt. Aan het einde van dit proces beschik je eigen BZ BrandNavigator(™) met daarin een unieke merkpositionering en strategie dat jouw idee richting zal geven voor op de langere termijn. De opbrengst zal een betekenisvolle verbinding leggen met (toekomstige) klanten, medewerkers en stake-holders.
Hoe ik je kan helpen voor de ontwikkeling van je merk
Als merkstrateeg leid ik voor zowel bureau’s als organisaties het proces om het merk en de culturele verandering te ontdekken, te ontwerpen en te ontwikkelen.
Daarbij werk ik niet vanuit losse ideeën, maar vanuit een gestructureerde aanpak in drie stappen: eerst ontdekken we de essentie van het merk, daarna ontwerpen we een heldere positionering en merkverhaal, en tot slot ontwikkelen we de vertaling naar organisatie, communicatie en klantbeleving.
Organisaties en samenwerkingen waarbij ik heb geholpen met de ontwikkeling van het merk
Getraind door het Masterclass programma van LEVEL-C
Ik ben getraind door branding experts Marty Neumeier, Andy Starr en Sabine Friesser gedurende een reeks MasterClasses.
- LEVEL-C Disruption
- LEVEL-C Strategy
- LEVEL-C Architecture
- LEVEL-C Profit (1/2)
De afgelopen jaren heb ik een waardevol netwerk van merkstrategen opgebouwd. Met regelmatige sessies scherpen wij elkaars werk voor nu en in de toekomst aan.
Merkdenken is de nieuwe waarde voor organisaties
Updates over merkdenken, organisatieontwerp en leiderschap van binnenuit. In Bestuur & Betekenis neem ik je mee naar de plek waar merken écht gemaakt worden: de bestuurstafel.
Niet op de marketingafdeling, niet in een campagnepresentatie, maar in de gesprekken waar keuzes worden gemaakt over groei, mensen, richting en verantwoordelijkheid.
Ik schrijf voor management en ondernemers die voelen dat hun organisatie meer kan zijn dan een goed geoliede machine, die willen bouwen aan een organisatie dat klopt als een merk, van binnen naar buiten. Een georganiseerd merk dat niet alleen presteert, maar ook bijdraagt.
Lees meer over mijn achtergrond
Sinds ik ontdekte dat één keer per week (1988) alle nieuwe tv-commercials voor de komende week als test werden getoond, ben ik gegrepen door de kracht ervan. Na mijn HBO-studie in Groningen kwam ik terecht bij Spadel Nederland (inderdaad Spa, Bru, Spontin, KINJI) en mocht ik aan de slag als marketeer. Na ruim 5 jaar en drie verschillende functies kwam ik terecht bij een ander geweldig merk, Apple. In mijn 6,5 jaar was ik verantwoordelijk voor het Apple Premium Reseller kanaal en heb ik de stormachtige marktintroducties van o.a. de iPhone en iPad begeleidt en uitgerold voor het APR kanaal (destijds 33 locaties) in Nederland.
Bij Apple kwam ik in aanraking met branding en hoe Apple dat tot op de millimeter had uitwerkt voor de producten, diensten, retailvormen en in ieder woord. Destijds was Steve Jobs de grote roerganger en v.w.b. branding werkte hij met Marty Neumeier als merk adviseur aan het merk Apple. Daar is de richting voor mijn liefde voor branding ontstaan.
In 2014 besloot ik voor mezelf te beginnen om dit gedachtegoed over branding ook voor organisaties in Nederland toe te passen en was de oprichting van BrandZuiver een feit.