Zoals met veel dingen in het leven, is wat mensen aan de oppervlakte ervaren meestal slechts een fractie van wat eronder ligt. Dergelijke ervaringen gelden ook voor branding. De infographic van de Branding Iceberg laat je zien waarom merkstrategie aan zowel bedrijfs- als marketingdoelstellingen met elkaar verbonden moet worden.

BrandZuiver kennis de branding iceberg

Een merk is als een ijsberg

Omdat het bij branding allemaal draait om betekenis is het belangrijk de diepe, genuanceerde manieren te begrijpen waarop een merk is ontworpen en gepland om bij jouw publiek aan te slaan. Bekijk deze infographic dat vele factoren laat zien die topmerken in hun topvorm hebben gebracht. Je zult misschien verbaasd zijn over wat er allemaal onder de oppervlakte zit!

Wat zie je, wat zie je niet?

Een torenhoge ijsberg is majestueus en ontzagwekkend. Hoewel indrukwekkend, is de ijsberg die we zien slechts ongeveer 20% van zijn ware grootte. De resterende 80% is ondergedompeld in het water en aan het zicht onttrokken, absorbeert de kou en behoudt de structuur van de ijsberg.

Merken zijn hetzelfde, ze kunnen worden opgesplitst in gebieden die we wel en niet kunnen zien. En net als een ijsberg doet het verborgen deel het grootste deel van het zware werk. Een veelvoorkomend nadeel waar veel bedrijfseigenaren mee te maken krijgen, is dat ze zich alleen richten op de visuele aspecten (zoals een logo), het zichtbare topje van de (merk)ijsberg.

De realiteit

Je alleen op het topje richten door alleen de “boven-het-oppervlak”-elementen te bouwen, is een misstap. Hoewel het waar is dat logo’s als merkelement veel gewicht in de schaal leggen voor een merk en worden gezien als het “gezicht” van het bedrijf, leidt het ontwikkelen van visuele middelen zonder enige diepgang of betekenis erachter tot een chaotische en laverende koers. Bovendien laat je klanten verward achter. Het verborgen deel van de ijsberg geeft het zijn krachtig kompas en zorgt ervoor dat het zichtbare deel verbonden is met de merkstrategie.

De kans

Er zit zoveel onder de oppervlakte. Als merkenbouwers overwegen we altijd de beste manieren waarop we contact kunnen maken met onze doelgroep, personeel én onze markt. Hoe kunnen we hen betrekken en enthousiasmeren? Begin met een diepgaand begrip van alle factoren die een merkstrateeg kan beheersen, is het ideale punt om een ​​winnend merk te bouwen.

Waarom zou ik in het diepe duiken?

Als bedrijfseigenaar is het voor de langere termijn van belang verder te kijken dan de oppervlakte en de conclusie trekken wat jouw bedrijf werkelijk vertegenwoordigt, wat het te bieden heeft en wat het doel is.

Onthoud dat bepaalde merkelementen die onzichtbaar zijn voor consumenten, niet per se onbelangrijk zijn. Net zoals een fundering essentieel is voor een structureel stevig huis, zijn die onzichtbare elementen cruciaal voor de merkstrategie en het algehele succes van jouw bedrijf.

De niet altijd zichtbare elementen van een merkidentiteit

  • Visie
  • Missie
  • Waarden
  • Persoonlijkheid
  • Tone-of-voice

De zichtbare elementen van een merkidentiteit

  • Logo
  • Vormen
  • Kleurenpalet
  • Typografie
  • Fotografie

Bouw een Branding Iceberg van jewelste!

De brug die een merkstrategie tussen bedrijfs- en marketingdoelstellingen slaat is de manier om meer waarde toe te voegen aan jouw bedrijf. Jouw publiek (management en doelgroep) heeft misschien niet de woorden om wat je doet direct te beschrijven, maar ze weten het wanneer ze het zien of voelen. Door de onzichtbare elementen van jouw bedrijf te definiëren, creëer je een mentale snelkoppeling voor jouw publiek waarom jullie de juiste keuze zijn om aan die behoefte te voldoen.

Laat het avontuur beginnen

Hier bij BrandZuiver zijn wij jouw experts in merkstrategie en merkidentiteit in Zwolle, Overijssel. Wij bouwen merken van binnen-uit op en zorgen dat deze verbonden is met jouw bedrijfsstrategie. Zo stippelen we de koers uit naar die gewenste positie in de markt waar jij actief bent.

Onze werkwijze onthult de diepere lagen van jouw bedrijf, zodat je zuiver kunt opvallen in alle uitingen. Deze lichten we graag en gratis toe tijdens een eerste kennismaking onder het genot van een kop koffie of glas water.

brief ons

brief ons

We weten dat je vragen hebt. Of je nu een CEO bent of verantwoordelijk bent voor de marketing en communicatie, het komt neer op het vinden van de juiste vakmensen met wie je contact kunt maken, die je kunt vertrouwen om geweldig werk te leveren en die je enthousiast genoeg vindt om mee samen te werken.

Neem contact met ons op, plan een gratis strategiegesprek en ontdek of we een klik hebben. Of vul ons supereenvoudige briefingsformulier in.
Brief ons

Merkregisseur | Helpt organisaties richting geven van binnenuit | Oprichter BrandZuiver