Blog

Social Media, wat moet ik er mee?

10 juli 2014 - blog, social media - , , ,

Facebook grijpt om zich heen in je omgeving, Twitter wordt omarmd door velen en andere ondernemers zweren weer bij Linkedin. Social media heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen en is hier om te blijven. Nagenoeg overal heb je de mogelijkheid om een update te posten via je pc of iDevices. En velen in je omgeving hebben al eens tegen je gezegd dat je actief moet worden op social media.

En gaandeweg dat gesprek komen ongetwijfeld de volgende zaken voorbij:

1. De consument is eenvoudig te bereiken.

De kans is inderdaad zeer groot dat jouw consument zich begeeft op één of meerdere social media netwerken.

2. Het is gratis en gemakkelijk!

Tot nu toe kun je redelijk kostenneutraal je boodschap via de social media platformen de wereld insturen. Binnen een aantal platformen zijn mogelijkheden om gebruik te maken van adverteren om je berichten te promoten.

3. De olievlek

Jouw boodschap kan eenvoudig worden doorgegeven richting de vrienden/volgers van jouw fans, volgers. Het viraal gaan van je boodschap is mogelijk, zeker met behulp van je ambassadeurs. Maar verwacht niet dat je bericht zomaar door het plafond zal knallen. Maar ja, wat is nu de toegevoegde waarde voor een merk of organisatie om daar je tijd en energie (= geld) in te stoppen?

En? wat ga je nu doen?

Als je beslist om je te begeven op één of meerdere social media platformen, neem deze stap dan serieus, heel serieus. Social media zal blijven en alleen maar verder geïntegreerd raken in je communicatiemix.

Dus, waar moet je beginnen? Wat voor impact zal de inzet van social media op je dagelijkse organisatie hebben qua tijd en energie (= geld)? Er zijn zeer veel platformen aanwezig welke je kan inzetten voor je merk om je te profileren, maar welke passen bij jou?

Om te starten neem je de identiteit van je merk/organisatie altijd als uitgangspunt. Op basis daarvan neem je reeds (on)bewust beslissingen of deze bij je merk passen of niet. Deze identiteit is de voedingsbodem van jouw verhaal oftewel de spiegel voor de content die je wilt aanbieden én delen.

Als merk heb je natuurlijk doelstellingen bepaalt waaraan je marketing strategie is opgehangen. Dit geldt ook voor je doelgroep, maar waar bewegen zij zich? Zijn zij actief op een platform waar jij met je merk ook mee uit de voeten kunt?

Statistisch gezien is de kans het grootst dat jouw doelgroep zich op Facebook begeeft omdat maar liefst vijf miljoen Nederlanders dagelijks actief zijn op dit platform. Maar is dit voor jouw merk het beste platform? Of moet het wellicht Twitter, Google+, Linkedin, Instagram,  en/of
Pinterest zijn omdat jouw merk hier veel beter tot zijn recht komt?

Alles valt en staat met hoe je jouw unieke content aanbiedt en de mate van betrokkenheid die daarop volgt. Wanneer je als merk in staat bent de betrokkenheid voor jouw merk binnen jouw doelgroep te vergroten zal dit leiden tot binding met je klant.

De klant, de fan/volger in dit geval, raakt meer en meer betrokken en schuift langzaam maar zeker op naar ambassadeur van jouw merk. En dan komt het moment binnen handbereik dat de tijd en energie uitbetaald zal worden in harde euro’s.

Kortom

Kies je platform, bepaal je kader(s) en frequentie, zorg voor actuele en originele content en blijf monitoren. Het is niet gezegd dat er geen ruimte is voor flexibiliteit en creativiteit. Die is er zeker wel, je consument is dat toch ook? Beweeg mee! Deze korte en snelle vorm van sociale interactie zal alleen maar verder geïntegreerd raken in jouw communicatiemix.

BrandZuiver neemt de social media taken van je over zodat jij je kan richten op je hoofdtaken.

Creatief Merkstrateeg | Directeur

× Maak kennis met Robin