In mijn vorige blog schreef ik al over de nieuwe realiteit. Het klinkt grootst, maar eerlijk is eerlijk de impact van corona brengt veranderingen mee voor iedereen. Wanneer de markt verandert, verandert je marketing mee. Daarom wil ik je een handreiking bieden zodat je mee kunt gaan in de veranderde markt.
De situatie van vandaag vraagt dus om een snelle verandering van je marketingplannen die aansluiten op de veranderde behoeften van je consumenten/doelgroepen in de veranderende markt waar je actief bent. Je moet natuurlijk wel lef hebben om in tijden van crisis je commercieel te uiten, maar net als ieder andere ondernemer wil je de economie op gang helpen en houden.
Mijn drijfveer is om voor een merk de positie te vormen en te vertalen naar een heldere brandingstrategie en deze via een sterk concept tot leven te laten komen.
Stap 1. Verander mee vanuit je purpose
Wees realistisch en kritisch tijdens de strategische fase. Vanuit mijn vak start ik altijd vanuit de purpose van het merk. Het waarom van jouw bestaan als merk of organisatie. Waar kom je ’s ochtends je bed voor uit. Dit gaat niet over zaken als winst maken, maar over de basis, het fundament van alles. Je missie maakt als het ware onderdeel uit van je huis. Deze breidt je weleens uit of je verbouwt eens wat. Maar je WHY blijft altijd gelijk. Je stuurt aan op daadwerkelijk toegevoegde waarde te kunnen bieden richting de klant. Waarden waarmee je in één keer duidelijk kan maken waar het merk voor staat. Misschien heb je deze al, dan is het tijd om deze te beoordelen en in het licht van vandaag aan te passen. De wereld verandert, dus het is nu tijd om mee te veranderen. Verandering is essentieel wanneer je een impact wilt maken met je merk.
Merken die met hart en integriteit zijn gecreëerd zullen een inspiratie zijn voor je denken en doen.
In tijden van crisis zijn consumenten op zoek naar steun zodat ze zich daar aan vast kunnen houden. Een lichtpuntje in de vorm van humor, wijsheid, menselijkheid en het samen sterk staan. Dit kunnen ook helden zijn die in staat zijn diverse doelgroepen, landen en organisaties te binden.
Verborgen helden
De zorgsector staat nu, door nood gedwongen, op de voorgrond en we zien dat ze haar rol met verve vervult en dat deze sector de ruggengraat is van Nederlands fysieke situatie. De beslissers van de regering nemen de leiderschapsrol en leiden het land nu door deze onzekere tijden. Het merk Nederland toont zich sterk en de eensgezindheid en loyaliteit onder Nederlands groeit.
Het waarom van een merk/organisatie is een interne aangelegenheid, maar schemert door je missie heen. De missie is dan ook iets wat kan wisselen en veranderen in loop der tijd. Hier een aantal voorbeelden van merken/organisaties die nu dagelijks op de voorgrond treden.
- Missie Isala: Wij bieden zorg met hart en ziel, gericht op herstel.
- Missie Radboud UMC: wil voorop lopen in het vormgeven van de gezondheidszorg van de toekomst.
- Missie Rijksoverheid: De Rijksoverheid werkt aan een rechtvaardige, ondernemende en duurzame samenleving.
Slagen deze organisaties momenteel in de opgestelde missie? Absoluut!
Ik wil hiermee alleen maar aantonen dat het vastleggen van je WHY noodzakelijk is. Graaf zo diep mogelijk en schaaf net zo lang tot je de juiste woorden voor jouw WHY, jouw purpose, hebt vastgelegd.
Zakelijk ook toe aan een verandering, zoals een nieuwe campagne of huisstijl? Neem contact op met Robin Veurink via 06-81617358 voor een gesprek of video-call. Een mail sturen kan natuurlijk ook naar robin@brandzuiver.nl
#samensterk