Nieuwsbericht

Jouw merk tijdens de corona-crisis

3 april 2020 - blog - , ,

Inderdaad, nieuwe tijden, nieuwe marketingplannen. De kans is namelijk groot dat je nu al een tijdje thuis aan het werk bent. Jouw organisatie heeft voor de gezondheid van haar personeel deze beschermende maatregelen getroffen. De vraag rijst welke maatregelen getroffen moeten worden hoe de organisatie kan blijven draaien in deze onzekere periode. Het management buigt zich bijvoorbeeld over de vraag of ze voor het budget of het merk moeten kiezen terwijl de nieuwe realiteit zich in rap tempo verder ontvouwt. Oftewel de hand op de knip of beschermen we ons merk in tijden van corona?

Als merkverantwoordelijke weet jij natuurlijk het antwoord, maar je mist een basis vanwaaruit je nieuwe marketingplannen kunt vormen en voorleggen aan het management in de discussie “brand or budget”.

Jij weet dat het voor het merk zaak van belang is om niet weg te zakken en aan kracht in te boeten. Blijf alsjeblieft investeren en je toegevoegde waarde onderstrepen. Maar hoe, voelt het nog goed om nu uitingen te doen zoals je dat voorheen deed? Of je nu jouw merk lokaal, regionaal, nationaal of internationaal inzet, merken hebben de kracht om de mensheid te helpen.

Hiervoor heb ik een aantal stappen uitgewerkt die je voor je creatieve proces kunt gebruiken om tot nieuwe marketingplannen te komen.

Vier eenvoudige stappen om snel in tijden van de corona-crisis als merk een bijdrage te leveren aan de mensheid

1. Realiseer

Waar staan we nu?

De impact van deze crisissituatie inmiddels duidelijk en de druk op de zorgsector is groter dan ooit voorzien. Wat betekent dat voor jouw merk, jouw producten? Is de tone-of-voice die je had nog geschikt? Wat zeggen je consumenten over jouw positie in deze situatie? Heb je nog campagnes draaien die nu nog wel geschikt zijn? Zijn je geplande investeringen nu nog relevant?

Voorlopig kijkt onze samenleving nog even aan tegen een quarantine situatie door de corona-crisis. We houden 1,5 meter afstand en werken vanuit huis. Fysieke sociale contacten dienen we tot het minimum te beperken en met meer dan 3 personen iets ondernemen mag ook niet meer. Vakanties zijn voorlopig op de lange baan geschoven en in de tussentijd proberen we de economie in de benen te houden. Vraag en aanbod staan door alle restricties meer dan ooit onder druk.

Kortom, een compleet nieuwe realiteit die je je eigen moet maken. Zeker als merk en bij voorkeur als eerste.

Wat betekent dit voor merken?

Realiseer wat dit betekent voor jouw markt, jouw (potentiële) klanten, wat is jouw rol en baken dit af. Stel daarom een team samen om dit stappen door te nemen. Zorg daarbij voor variatie van strategie tot productie en finance en planning. Desgewenst van buitenaf om je marketingplannen aan te passen.

2. Bezin

Doe een stap terug en bedenk hoe je als merk/organisatie een positieve bijdrage kunt leveren aan de maatschappij.

Randvoorwaarden:

  • Blijf rustig
  • Luister naar je klanten
  • Wees bereikbaar
  • Verduidelijk waarom je diensten niet zoals gewoonlijk worden uitgevoerd
  • Werk samen met je concullega’s
  • Wees bescheiden
  • Creëer kleine lichtpuntjes
  • Geef voordeel
  • Richt je media-inzet op het thuis werkend personeel

Een absolute no-go is geld verdienen aan jouw idee in deze tijden. Jouw oplossing dient echt een relevante bijdrage te leveren aan onze maatschappij die onder druk staat.

3. Actie

Uiteindelijk is het nemen van directe actie het beste. Niet alleen maar woorden, maar daden.

Merken (en organisaties) hebben de kracht om de mensheid te helpen.

Dus wees als merk behulpzaam en vrijgevig. Ondersteun de juiste berichtgeving, steun de experts en maak het anderen makkelijk om te helpen. Communiceer als merk dat je personeel thuis werkt, zet lokaal een actie op met andere ondernemers en leveranciers om jullie hulp te geven waar dat het hardst nodig is. Vindt een nieuwe bestemming voor je businessmodel. En wees dankbaar richting jouw medemens die in de frontlinie staan te werken. Bedenk hoe je mensen kunt helpen en verbinden tijdens de quarantine periode?

Enkele voorbeelden:

Verkoop je iPads? Stel je demo’s beschikbaar voor het verzorgingstehuis zodat de bewoners contact kunnen hebben met familie en vrienden.

Produceer je producten met alcohol? Bij Bavaria en Heineken stroomt er nu handgel uit de kranen.

Heb je een winkel? Tref alle nodige maatregelen om covid-proof te zijn. (Alleen maar met pin betalen, 1,5 meter afstand houden, stickers, afzetlint, etc.)

Tesla gebruikt onderdelen van de Model 3 om een ventilator te ontwikkelen die voor beademingsapparatuur gebruikt kan worden.

Coca Cola heeft een ijzersterk vertrouwen in haar sterke merk en schenkt 120 miljoen dollar aan coronahulp.

Horeca? Start een bezorgservice, stel een heerlijk menu samen met de kookbrigade voor het verpleeghuis.

Bibliotheek? Creëer een drive-in om je boeken in te leveren en nieuwe te halen.

Abonnement? Stel deze gratis voor iedereen voor een periode van twee maanden.

4. Productie

Dit zijn serieuze tijden en die vragen om een serieus goede invulling van jouw ideeën. Als merk heb je echt de mogelijkheid om een positieve bijdrage te leveren aan de mensheid waarbij de executie foutloos dient te worden uitgevoerd.

Neem daarom een creatief in de hand zoals een grafisch ontwerper, tekstschrijver, fotograaf, webdesigner, illustrator, etc. om jouw idee in de juiste bewoording en ontwerp vorm te geven.

En nu?

Sta voor je marketingbudget en blijf investeren op je merk. Het gevaar is dat in tijden van recessie er veelal geen marketingplan klaar ligt en het merk wegzakt. Doorgaans kost het meerdere jaren om je merk op het oude niveau te krijgen. Vind in ieder geval een oplossing die past bij deze crisis en bescherm het merk. Het gaat je helpen om sneller terug te komen.

Investeer dus op de juiste middelen die de mensheid verder helpen. Vier de positieve momenten wanneer bijvoorbeeld de eerste corona-patient genezen is verklaard, de eerste kinderen weer naar school gaan, de fabriek weer gaat draaien, dat het kantoor open gaat, dat het eerste biertje kan worden getapt. Vier het leven!

De nieuwe realiteit, het post-corona-tijdperk

Ik ben ervan overtuigd dat hoe de wereld voor covid-19 draaide gereset zal moeten worden. Bereidt je als merk, als organisatie voor op de nieuwe realiteit. Het post-corona- tijdperk. Hoe gaat de consument hier mee om? Meer tijd doorbrengen met de familie, gezonder leven, grotere angsten, krapper budget. Verandert het koopgedrag, het mandje, gaat de consument nu liever lokaal de boodschappen halen? Gunt de consument het geld nu aan de amateur? Wat wordt de nieuwe normaal? Blijf dus contact houden met je markten waarin je je begeeft.

Verliest je product of dienst dan haar waarde in deze nieuwe realiteit? Heb je als merk een nieuwe propositie nodig? Het kan allerlei kanten op gaan dus blijf flexibel met je team om mee te bewegen. Zet bijvoorbeeld een brandsprint op met je team om echt tot in de kern van jouw merk te duiken. Deze tijd van bezinning is ideaal om een (verbeterd) fundament en je te focussen op de toekomst. Kortom, herschrijf je marketingplannen en zorg dat je klaar bent voor de nieuwe realiteit.

Zakelijk ook toe aan een verandering, zoals een nieuwe campagne of huisstijl? Neem contact op met Robin Veurink via 06-81617358 voor een gesprek of video-call. Een mail sturen kan natuurlijk ook naar robin@brandzuiver.nl

#samensterk

Creatief Merkstrateeg | Directeur

× Stel je vraag