Facebook is een geweldig platform om je doelgroep te bereiken. Alleen in Nederland hebben we het over ruim 9 miljoen leden waarvan er meer dan 4 miljoen dagelijks actief zijn op Facebook*. Als merk of organisatie heb je ongetwijfeld een eigen bedrijfspagina om je fans op de hoogte te houden. Kortom een gratis manier om je fans te binden.
Bereik de juiste doelgroep effectiever
Facebook laat haar leden (jouw fans?) op basis van hun interesses en interacties de meest interessante berichten in de newsfeed zien. Om dit algoritme te omzeilen en toch zichtbaar te worden in de newsfeed kun je kiezen om te adverteren op Facebook. Als je dit meest succesvolle social media netwerk wilt laten werken voor jouw merk of organisatie dien je dit serieus in te vullen. Hiervoor biedt Facebook een drietal advertentiemogelijkheden aan welke ik zal beschrijven.
1. Bericht promoten
Het is erg eenvoudig én aantrekkelijk om je berichten op Facebook te promoten via de button rechts onderaan je bericht. Je kan op eenvoudige wijze je doelgroep kiezen (drie mogelijkheden), waar deze doelgroep zich bevindt (locatie), het budget invoeren, de duur van je promotie en natuurlijk je credit card gegevens. Een snelle manier om je bedrijfspagina of berichten te promoten.
2. Advertentiecampagne opzetten
Dan is er nog een tweede keuze om te adverteren op Facebook. Je kan hier beginnen met het opzetten van een advertentiecampagne en je zult meerdere opties te zien krijgen. Zo kun je traffic genereren naar je website, de conversie van deze traffic verhogen, je bericht boosten, likes voor je pagina verzamelen, je Facebook app of evenement promoten en een aanbieding claimen. Iedere optie laat de verschillende mogelijkheden van dit type campagne zien. Het voordeel van deze keuze is dat de opties die voorgeschoteld worden verder uitgediept zijn en je kunt al veel beter de gewenste doelgroep bereiken. Zo kun je op locaties, demografische gegevens, interesses, gedrag en bestaande connecties invoeren om tot een doelgroep te komen. Erg interessant om potentiële fans in jouw verzorgingsgebied te bereiken.
3. Geavanceerd adverteren via PowerEditor
De derde mogelijkheid betreft PowerEditor. Een geavanceerde advertentie-tool van Facebook waarin je alle mogelijkheden aanwezig zijn, maar waar het mogelijk is meerdere varianten van je advertenties/campagne op te zetten en te managen. Daarnaast kun je hier je eigen doelgroep samen stellen (custom en lookalike audiences) en eenvoudig conversie pixels te koppelen aan je advertenties.
Custom Audiences
Via deze advertentie-tool kun je je eigen doelgroep samenstellen. Er zijn een aantal mogelijkheden waarbij ik de belangrijkste er even uithaal. Zo kun je gebruik maken van de mailadressen die je verzameld hebt. Ook kun je via je Facebook App de Facebook ID’s uploaden en gebruiken om je advertenties op te richten. En als laatste kun je de data die je verzameld hebt via je website uploaden.
Lookalike Audiences
Een lookalike doelgroep is een mogelijkheid om een doelgroep samen te stellen die lijkt op de huidige doelgroep van je bedrijfspagina. Een zeer geschikte manier om binnen een zelfde doelgroep snel likes te verzamelen en de betrokkenheid (engagement) te verhogen.
Conversion Tracking
Door het plaatsen van een zogenaamde conversion pixel op je website kun je de conversie ratio bepalen hoeveel procent via de Facebook advertentie op die pagina is terecht gekomen.
Verborgen Berichten
Een ander groot voordeel is dat je zogenaamde ‘verborgen berichten’ kunt plaatsen in de newsfeed van de doelgroep zonder dat deze zichtbaar is voor je bestaande fans. Erg handig en bovendien vervuilt het je eigen timeline en dus de nieuwsfeed van je fans niet.
Multi-Product-Ads
Een geweldige tool binnen PowerEditor is het kunnen plaatsen van multi-product-ads. Ideaal om specifieke producten onder de geschikte doelgroep op Facebook onder de aandacht te brengen. Op die manier traffic te genereren naar je webshop, blog, vakanties, etc. noem het maar op. Wij hebben reeds een aantal campagnes mogen uitrollen waarbij direct aantoonbaar omzet werd behaald door deze vorm van adverteren.
Multi-product-ads zorgen voor een hoger rendement, zijn visueel sterk en laten je online business toenemen.
Deze advertentievorm helpt je bij het volgende:
– verhoog klik en conversie;
– toon meer producten/ad;
– lagere kosten CPA (cost-per-action).
Multi-product-ads zijn vergelijkbaar met normale advertenties (foto met link), behalve dat je nu tot vijf afbeeldingen kan toevoegen.
Gebruik deze advertenties om:
– meer websitebezoekers te krijgen, meer foto’s = meer redenen;
– verhoog de conversie, iedere afbeelding heeft een unieke url;
– bereik de juiste mensen, bereik via custom audiences of een look-a-like audience de juiste doelgroep.
Het laatste nieuws
Facebook heeft op 24 februari een nieuwe app, genaamd Ads Manager App, aangekondigd. Via je mobiel kun je advertenties creëren en managen. Deze App zal de komende weken wereldwijd beschikbaar worden gesteld in de App Store van Apple. Inderdaad, op dit moment is deze App alleen geschikt voor iOS. Enorm gemakkelijk voor bureau’s, bedrijfseigenaren en marketeers om ‘on-the-go’ advertenties op te zetten en te managen.
Kortom
BrandZuiver kent alle ins-&-outs van eenvoudig tot geavanceerd adverteren op Facebook en heeft de juiste kennis in huis om het maximale resultaat uit een campagne te halen.
Kies daarom BrandZuiver voor je social media marketing. Wij zorgen voor een respectvolle balans voor jouw merk en doelstellingen om maximaal resultaat te halen.
Heb je hulp nodig bij het adverteren? Neem dan contact met ons op of app meteen je vraag aan Robin.