Blog

begrijp je merk met ons merkkompas

17 april 2015 - blog - , , ,

Verantwoordelijkheden zoals het behalen van omzet, groei en resultaat vragen om duidelijkheid en richting. Om dit te bereiken, dien je je merk volledig te begrijpen.

Wil je omzet en resultaat behalen, dan dien je je merk te begrijpen.

Het merkkompas

Dit begrip, dit fundament is de basis waarop je merk steunt en begint (uit) te bouwen. Waar staat het merk voor? Wat wil je met je merk bereiken? Wat is de positionering? en zo zijn er vele vragen die beantwoordt moeten worden om je merk tot de kern te begrijpen. Als dit eenmaal is vastgelegd kun je beslissingen in de toekomst eenvoudiger nemen en houd je je vast aan de uitgezette koers. Dit levert je vertrouwen en vrijheid op voor de toekomst.

Om dit te bereiken hanteren wij het merkkompas. Een evaluatie-tool die je bij de hand kunt nemen bij het maken van strategische keuzes. In de basis bestaat deze tool uit een drietal elementen, te weten, identiteit, personificatie en het ondersteunende bewijs.

1. identiteit

merkidentiteitHet eerste element staat dus voor de identiteit van het merk waarin we o.a. de missie en visie vastleggen. Hieraan voegen we het zogenaamde BHAG (big hairy audacious goal) aan toe. Oftewel voor het bedrijf de belangrijkste lange termijn beslissing.

2. personificatie

personificatieHet tweede element, personificatie, geven we je merk een gezicht (brand persona), vullen we de merkwaarden, merkpersoonlijkheid, pay-off en tone-of-voice in.

3. bewijsvoering

bewijsvoeringHet derde element betreft de bewijsvoering dat jouw merk ondersteunt en onderstreept waar het voor staat. De propositie, usp’s, doelgroep, instrumentele en emotionele voordelen, reason to believe, etc.


Door gezamenlijk over een periode strategische en tactische sessies te doorlopen vullen we deze elementen stap-voor-stap in om tot een jouw unieke merkkompas te komen.

Gooi de trossen los, de koers van jouw merk is bepaalt.

Onderhoud en uitbouwen

De boot kan drijven en nu is van het belang dat je deze de wind in de zeilen krijgt om de gestelde doelen te bereiken. Aangezien wij over een aantal creatieve windmachines beschikken zorgen wij er graag voor dat wij bij jou de wind in de zeilen krijgen. Zo kunnen we een complete set aan in- en externe communicatiemiddelen voorstellen zodat je beschikt over een 360 graden oplossing.

Het is duidelijk, we willen graag een gedegen bijdrage leveren aan deze reis met het merkkompas in de hand. Neem dus contact met ons op, bijvoorkeur per flessenpost 😉

Creatief Merkstrateeg | Directeur